Voorjaarsnota 2019

Paragraaf Bedrijfsvoering

Communicatie

Communicatie

Online communicatiemiddelen vragen meer en meer aandacht, dat bleek ook dit voorjaar. Ze vormen een essentieel onderdeel van de gemeentelijke communicatie. Het zijn kanalen die door een grote groep inwoners worden gebruikt en waarlangs heel snel informatie kan worden verstrekt. In de eerste vier maanden van 2019 werden Facebook, Twitter en Instagram ingezet. Daarnaast is het Youtube kanaal van de gemeente Hulst heropgepakt met de intentie dit vaker te gaan gebruiken.  Via sociale media wordt sinds begin dit jaar ook getracht meer het goede van de gemeente te belichten en alle positieve dingen die er plaatsvinden in de gemeente Hulst. #INULST is het leven “gewoon goed”! Gezegd mag worden dat daar de eerste stappen in gezet zijn.
Het gemeentelijke Facebook account vertoonde de eerste maanden van 2019 weer een aanzienlijke groei. Er was sprake van ruim 260 nieuwe volgers. In deze periode van vier maanden werden 272 berichten gepost. Hand in hand met de vasthoudende groei gaat het aantal reacties dat ontvangen wordt via Facebook. Dit waren er in 2018 8.603 (excl. de zogenaamde direct messages). Die worden allen door het communicatieteam gescreend en daar waar nodig wordt gereageerd. Dit vraagt een aanzienlijke inzet van het communicatieteam. Instagram groeit langzaam maar zeker. Het gemeentelijke account had eind april 2019 ruim 1.200 volgers. Twitter blijft stabiel. De maanden januari tot en met april werd er circa 340 keer getwitterd door de gemeente.

De in 2018 ingezette kwaliteitsslag qua grafische capaciteit & kunde binnen het gemeentelijke communicatieteam, wordt in 2019 gecontinueerd. Hier zijn nog geen grote stappen gezet omwille van capaciteit. Goed beeldmateriaal is in communicatie anno 2019 essentieel. Dit voorjaar is opdracht gegeven voor het maken van een beeldbank. Deze zal ook online beschikbaar worden gesteld via de website INULST. Naast foto’s wordt momenteel geëxperimenteerd met korte filmpjes.

In het voorjaar vroegen de drie verkiezingen extra inzet van het communicatieteam: Provinciale Staten, Waterschap en Europees Parlement.
De derde editie van de Vestingcross was weer meer dan succesvol en zorgde voor bijzondere promotie van de stad Hulst en de gemeente Hulst in haar geheel. Dit belooft veel goeds voor de Binckbank tour, die op 11 en 12 augustus 2019 de gemeente Hulst aan doet. Dat evenement zal met communicatie worden omgeven; niet enkel vanwege het sportieve aspect, maar ook gezien de grote verkeersimpact die er zal zijn op 12 augustus 2019.
Toeristisch timmert de gemeente goed aan de weg, dat bleek ook in het voorjaar 2019. Dit vraagt om te worden uitgedragen. Denk hierbij aan de terugkeer van de Pagadders, het nieuwe doorkijkpaneel aan de Keldermanspoort, de nieuwe glijbaan bij De Vindplaats en natuurlijk het project Versterk de Westerscheldekust. Daarvan vond in mei 2019 terugkoppeling naar de “streekholders” plaats.
Er wordt ook letterlijk veel aan de weg getimmerd. DNWG is op diverse plaatsen – vooruitlopend op riool- en herinrichtingswerken wegwerkzaamheden – aan de slag. Denk daarbij aan diverse straten in Sint Jansteen, in de Hulster binnenstad, en op Heikant en Kloosterzande. Verder waren er wegwerken in de Lyceumstraat en wordt de herinrichting van de Tivoliweg voorbereid.

Doelstelling is om in 2019 het interne communicatieproces tegen het licht te houden gericht op de externe communicatie. Hiervoor zijn in het voorjaar 2019 gesprekken gevoerd met potentiële stagiairs. Idee is te kijken naar waar de informatiestroom in de organisatie kan worden verbeterd en hoe de organisatie communicatiever kan worden gemaakt.

Naast de reguliere website is de begrotingswebsite dit voorjaar omgeturnd tot een platform voor alle documenten op het gebied van de gemeentelijke financiën (planning & control). Dit zal langzaam aan verder invulling krijgen.
De gemeentegids 2019 kwam uit in de maand april. De komende maanden wordt de toekomst van de gids afgewogen.

ga terug