Het programma omvat het beheer en onderhoud van de openbare infrastructuur; wegen, straten, pleinen, plantsoenen, bossen, stadswallen, parken, binnenvest, sportcomplexen en begraafplaatsen. De openbare ruimte maakt onderdeel uit van de kapitaalgoederen van de gemeente. Binnen dit programma valt ook de aanpassing en reconstructie van infrastructuur. Tenslotte krijgt ook het verkeer- en vervoerbeleid een plaats binnen dit programma. |
Bestaand beleid
Wat gaan we ervoor doen? | Voortgang | Toelichting | |
Wat willen we bereiken | Minimaal energiegebruik en CO2 neutraal; Visuele en functionele kwaliteit van de openbare ruimte op voldoende niveau brengen/ houden; Financiële dekking voor het uitvoeren van het onderhoud aan de wegen; Goed onderhouden stadswallen. | ||
• Beheerplannen operationeel. |
| Afgerond | Deze zijn in 2018 vastgesteld. |
• Overdracht openbare verlichting buiten bebouwde kom. |
| In uitvoering | Verwachting overdracht eind 2019. |
Wat willen we bereiken | Kwaliteit van de binnenstad verbeteren. | ||
• Projecten voor het inrichten van de binnenstad volgens de vastgestelde visie opnemen in het MIP. |
| In uitvoering | Houtmarkt wordt in 2019 ter hand genomen. Gentsestraat is gepland voor 2022. |
Wat willen we bereiken | Goed onderhouden van kapitaalgoederen wegen en riolering. | ||
• Uitvoering meerjareninvesteringsplan voor wegen en operationeel rioleringsprogramma 2019. |
| In uitvoering | Diverse werkzaamheden in voorbereiding of al in uitvoering. |
Wat willen we bereiken | Op alle haltes voor het openbaar vervoer de afgesproken minimale voorzieningen aanbrengen; Alle haltes op de kernlijnen en scholierenlijnen toegankelijk; Bevorderen samenwerking bij werkzaamheden in de openbare ruimte tussen nutsbedrijven, waterschap, woningbouwverenigingen en gemeente. | ||
• Inventariseren welke voorzieningen volgens het halteplan ontbreken op de haltes en waar nodig aanvullende voorzieningen plaatsen. |
| Niet gestart | Inventarisatie moet nog worden opgestart. |
• Bij reconstructies waarin haltes vallen voor de kernlijnen of scholierenlijnen, deze haltes toegankelijk maken volgens de richtlijnen. |
| In uitvoering | Alle volgens prioriteitenlijst aangemerkte haltes zijn toegankelijk gemaakt. Resterende haltes worden onder de noemer werk met werk toegankelijk gemaakt binnen reconstructies of groot onderhoud. |
• Jaarlijkse overleggen over afstemmingsmogelijkheden van werkzaamheden in de openbare ruimte. |
| In uitvoering | Grootschalige maatregelen op het gebied van riolering, wegen, openbare verlichting en groen worden jaarlijks afgestemd. |
Wat willen we bereiken | De in het GVVP genoemde maatregelen uitvoeren volgens het MIP. | ||
• Uitvoeren voorgestelde maatregelen in GVVP volgens MIP. |
| In uitvoering | Wordt meegenomen in de reconstructies. |
Nieuw beleid
Wat gaan we ervoor doen? | Voortgang | Toelichting | |
Wat willen we bereiken | Geen vermijdbare ernstige verkeersslachtoffers meer te betreuren in Hulst. | ||
• Jaarlijks in MIP middelen reserveren voor het uitvoeren van maatregelen volgens het GVVP. |
| In uitvoering | Maatregelen worden meegenomen in de reconstructies. |
• De maatregelen volgens planning GVVP/MIP uitvoeren. |
| In uitvoering | Projecten worden uitgevoerd conform MIP. |
Wat willen we bereiken | Goede bereikbaarheid van voorzieningen door alle burgers die er gebruik van moeten/willen maken. | ||
• Indien nodig in overleg met provincie en of marktpartijen regelen van vervoersmogelijkheden naar gecentraliseerde voorzieningen. |
| In uitvoering | In overleg met de andere overheden wordt gezocht naar alternatieve vervoersmaatregelen of aanpassing van de lijnen binnen de concessie. |
• Uitbreiden aantal op- en uitstaphaltes haltetaxi. |
| Afgerond | Naar aanleiding van de evaluatie zijn er haltes toegevoegd voor de haltetaxi. |
Wat willen we bereiken | Verkeersveiligheid t.a.v. doorgaand verkeer verhogen en overlast verminderen binnen de kern Vogelwaarde. | ||
• Onderzoek naar haalbaarheid aanleggen randweg buitenom Rapenburg. |
| In uitvoering | Subsidieaanvraag is gedaan, bestemmingsplan wordt dit jaar nog in procedure gebracht. |
Wat willen we bereiken | Betere dekking laad-infra-structuur t.b.v. elektrische voertuigen. | ||
• Medewerking verlenen aan particulieren en/of bedrijven voor het aanbrengen van laadpunten conform de vastgestelde beleidsregels. |
| Afgerond | Burgers kunnen via 2 bedrijven waar gemeente Hulst een overeenkomst mee heeft een aanvraag indienen voor het laten plaatsen van een laadpaal volgens de geldende beleidsregels. |
Wat willen we bereiken | Veiligheid op Absdaalseweg bij Scharnier verhogen en doorstroming verbeteren. | ||
• Groepen verkeersdeelnemers wel/niet toestaan gebruik te laten maken van Absdaalseweg tpv Scharnier. |
| In uitvoering | Er is een ontwerp in voorbereiding voor het aanpassen van het kruispunt Stationsweg-vd Maelstedeweg-Absdaalseweg. Met deze aanpassing is het wel/niet toestaan van verkeersklassen niet meer van toepassing. |
• Onderzoek effecten aanleg rotonde op kruispunt Stationsweg/Absdaalseweg. |
| In uitvoering | Onderzoek is afgerond. Een rotonde geeft een betere doorstroming maar is niet de meest verkeersveilige oplossing voor die locatie. Hiervoor is een nieuw onderzoek uitgevoerd. Naar aanleiding van de uitkomst hiervan wordt een ontwerp verder uitgewerkt. |
Wat willen we bereiken | Hogere verkeersveiligheid en betere samenwerking tussen wegbeheerders; Verkeersveiligheid op doorgaande wegen door kernen verhogen en de snelheid van het doorgaande verkeer verlagen. | ||
• Overleg met collega wegbeheerders bij ontwerp en uitvoering van reconstructie of aanleg infra. |
| In uitvoering | Op meerdere momenten per jaar wordt overleg gepleegd met alle betrokken overheden op het gebied van infrastructuur en verkeer. |
• Projecten van alle wegbeheerders voorbereiden volgens een gebiedsgerichte aanpak en projecten op elkaar afstemmen. |
| In uitvoering | Projecten worden besproken binnen het kernteam infra waarin alle regio’s van Zeeland zijn vertegenwoordigd. |
• Opstellen investeringsagenda. |
| In uitvoering | MIP wordt jaarlijks aangepast en vastgesteld door de gemeenteraad. |
• Samenwerken met provincie in projecten met gebiedsgerichte aanpak en deelnemen in werkgroep traversen. |
| In uitvoering | Voor beide provinciale traversen binnen de gemeente Hulst is de inventarisatie samen met vertegenwoordigers uit de dorpen afgerond. Het is nu aan de provincie om middelen beschikbaar te stellen om dit verder uit te werken en tot uitvoering over te gaan. |
Ontwikkelingen en risico's Verbonden Partijen | ||
Verbonden Partij | Ontwikkelingen en risico's | |

