Het programma omvat de gemeentelijke zorg voor de onderwijshuisvesting, het ontwikkelen van lokaal onderwijsbeleid en kinderopvang. Verder zorgt de gemeente voor een netwerk van zorg en diensten in de omgeving van het onderwijs, zoals leerlingenvervoer, schoolbegeleiding en het bestrijden van schooluitval. In regionaal verband biedt de gemeente de mogelijkheden voor basiseducatie en beroepsonderwijs. |
Bestaand beleid
Wat gaan we ervoor doen? | Voortgang | Toelichting | |
Wat willen we bereiken | Optimalisering van bestaande kindvoorzieningen. | ||
• Uitwerking geven aan een beleid om te komen tot toekomstbestendige kindvoorzieningen. |
| In uitvoering | Op diverse fronten wordt ingezet om aan deze opdracht inhoud te geven. Er heeft cofinanciering plaatsgevonden in het kader van procesbegeleiding en professionalisering van het IKC en de tandemscholen in de gemeente. |
• Optimaal gebruik maken van gebouwen en ruimten en mogelijk gecombineerd met medegebruik. |
| In uitvoering | Op basis van leerlingenprognoses en het voorzieningenplan wordt hier uitvoering aan gegeven. Voor de huisvesting van het Reynaertcollege worden enkele scenario’s onderzocht, waarna besluitvorming plaatsvindt. |
Wat willen we bereiken | Behoud van een breed aanbod van onderwijsvoorzieningen voor Hulst en de regio Zeeuws-Vlaanderen. | ||
• Het onderwijsvoorzieningen aanbod waar mogelijk en wenselijk bundelen. |
| In uitvoering | Op basis van leerlingenprognoses en het voorzieningenplan wordt hier uitvoering aan gegeven. Voor de huisvesting van het Reynaertcollege worden enkele scenario’s onderzocht, waarna besluitvorming plaatsvindt. |
Wat willen we bereiken | Een doorgaande leerlijn vormen voor kinderen van een voorschoolse voorziening naar het primair onderwijs; Met de inzet van VVE (mogelijke) onderwijsachterstanden voorkomen of inlopen; Jeugdhulp en passend onderwijs op elkaar laten aansluiten. | ||
• Stimuleren van de toeleiding van doelgroepkinderen naar de voorschoolse voorzieningen. |
| In uitvoering | Doorlopende acties, waarvan enkele met subsidie op basis van het subsidiebeleid. VVE wordt aangeboden op 16 in het LRK opgenomen kinderdagopvanglocaties. De samenwerkingsovereenkomst VVE en de afspraken rondom de doelgroepdefinitie en toeleiding worden naar aanleiding van de evaluatie bijgesteld. |
• De inzet van voorschoolse educatie in de voorschoolse voorzieningen. |
| In uitvoering | Zie hierboven. |
• Stimuleren van de ‘warme overdracht’ van de doelgroepkinderen van de voorschoolse voorziening naar het primair onderwijs. |
| In uitvoering | Zie hierboven. |
• Afstemming bereiken op het grensvlak van passend onderwijs en jeugdhulp. |
| In uitvoering | Afstemming met en uitvoering door verschillende organisaties, waaronder GGD, St. HvE, kinderopvang en scholen, vindt plaats. |
Nieuw beleid
Wat gaan we ervoor doen? | Voortgang | Toelichting | |
Wat willen we bereiken | Een kwalitatief en kwantitatief goed VVE-beleid afgemeten aan een (tot nu toe taakstellende) doeluitkering OAB. | ||
• Vve-beleid integraal onderdeel laten uitmaken van toekomstbestendige kindvoorzieningen. |
| In uitvoering | Momenteel wordt een nieuw Zeeuws-Vlaams Onderwijsachterstandenbeleid opgesteld voor de nieuwe GOAB periode. |
Wat willen we bereiken | Een financieel aantrekkelijk en kwalitatief sterk aanbod kinderopvang. | ||
• Realiseren van betaalbare startgroepen. |
| In uitvoering | Om de kosten inzichtelijk te maken van het aanbieden van startgroepen wordt momenteel een rekenmodel uitgewerkt voor de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten.Om de kosten inzichtelijk te maken van het aanbieden van startgroepen wordt momenteel een rekenmodel uitgewerkt voor de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten. |
Ontwikkelingen en risico's Verbonden Partijen | ||
Verbonden Partij | Ontwikkelingen en risico's | |

