Voorjaarsnota 2019

Programma 06 Sociaal Domein

De gemeentelijke verantwoordelijkheid op het gebied van werk en inkomen betekent enerzijds het garanderen van een minimuminkomen aan inwoners die niet in hun eigen bestaan kunnen voorzien, naast het creëren van passende werkgelegenheid dan wel het bevorderen van maatschappelijke participatie, afhankelijk van de afstand tot de arbeidsmarkt en de economische situatie. Ook heeft de gemeente Hulst een breed aanbod aan voorzieningen op het terrein van welzijn, gezondheid en maatschappelijke zorg. Voorzieningen van een kwalitatief hoog niveau, die (uit een oogpunt van leefbaarheid kleine kernen) zoveel als mogelijk in de directe nabijheid van de burgers worden aangeboden.

Bestaand beleid

Wat gaan we ervoor doen?

Voortgang

Toelichting

Wat willen we bereiken

Bevordering van de zelfredzaamheid van inwoners; Bevorderen dat burgers zo lang mogelijk in de eigen omgeving kunnen blijven wonen.

• Ondersteunen van inwoners met algemene voorzieningen.

In uitvoering

Ondersteuning blijft van belang zowel met bestaande als nieuwe algemene voorzieningen. Vanaf 2019 is collectief vervoer een algemene voorziening.

• Subsidiebeleid herijken.

In uitvoering

Het traject om te komen tot een actualisatie van het subsidiebeleid is gestart en zal  in 2019 zijn beslag krijgen.

• Heroverweging bestaande gesubsidieerde algemene voorzieningen.

In uitvoering

Maakt onderdeel uit van de actualisatie van het subsidiebeleid.

• Actualisatie van de sociale kaart.

Niet gestart

De afweging om te komen tot een actuele sociale kaart is in voorbereiding.

• Communicatie over algemene voorzieningen.

Afgerond

Communicatie is een continu proces.

Wat willen we bereiken

Realisatie van een permanente en passende locatie voor JC De Komma.

• Realisatie van een permanente en passende locatie voor JC De Komma.

In uitvoering

JC De Komma zal permanente huisvesting verkrijgen in Den Dullaert. Benodigde aanpassingen worden gedaan.

Wat willen we bereiken

Burgers weten waar men ondersteuning kan vragen.

• Toegangsproces monitoren.

In uitvoering

Het toegangsproces wordt op managementniveau, uitvoeringsniveau en cliëntniveau gemonitord. Op cliëntniveau gebeurt dit via de Cliëntervaringsonderzoeken.

• Doorontwikkeling onafhankelijke Cliëntondersteuning.

Niet gestart

Hiermee is nog geen start gemaakt.

Wat willen we bereiken

Kwalitatief goede en passende zorg voor kwetsbare burgers; Bevordering van de zelfredzaamheid van burgers; Bevordering van kwaliteit van leven van burgers.

• Bieden van maatwerkvoorzieningen die van goede kwaliteit zijn door contractbeheer bij aanbieders van zorg.

In uitvoering

In 2018 hebben de Zeeuws-Vlaamse gemeenten kwaliteitsgesprekken gevoerd bij alle leverende aanbieders. De resultaten daarvan worden medio 2019 aangeboden aan de gemeenteraad.

• Jaarlijks uitvoeren van Cliëntervaringsonderzoek WMO.

In uitvoering

De resultaten van het in 2018 uitgevoerde Cliëntervaringsonderzoek (CEO) komen medio 2019 beschikbaar.

• Bieden van maatwerkvoorzieningen Wmo die zelfredzaamheid bevorderen.

In uitvoering

Het bieden van maatwerkvoorzieningen is een continu proces. In hoeverre deze maatwerkvoorzieningen de zelfredzaamheid bevorderen blijkt uit het CEO.

• Bieden van maatwerkvoorzieningen Wmo die kwaliteit van leven bevorderen.

In uitvoering

Het bieden van maatwerkvoorzieningen is een continu proces. In hoeverre deze maatwerkvoorzieningen de kwaliteit van leven bevorderen blijkt uit het CEO.

Wat willen we bereiken

Het voorkomen en bestrijden van discriminatie.

• Het in stand houden van een Zeeuwse anti-discriminatievoorziening (ADB-zeeland) die zich inzet voor gelijke behandeling.

In uitvoering

Het ADB behandelt alle Zeeuwse meldingen over discriminatie, geeft voorlichting en voert verschillende activiteiten en projecten uit over vooroordelen, hokjes denken en de gevolgen van discriminatie. In 2018 waren er 5 klachten uit Hulst.

Wat willen we bereiken

Het bevorderen van de gezondheid van de inwoners.

• Het bevorderen van een gezonde actieve leefstijl door een integrale aanpak, uitbreiding van de bestaande bewegingsactiviteiten voor jong en oud en aandacht vestigen op gezonde voeding.

In uitvoering

In het kader van GIDS en GoedLeven is onlangs een start gemaakt met het project ‘Hulst eet gezond’, waarbij de aandacht wordt gevestigd op en reclame wordt gemaakt voor gezonde voeding in winkels en supermarkten. Er is onlangs een promotiefilmpje opgenomen met de mascotte ‘Gijs Gezond’. Via allerlei kanalen (onder meer social-media) zal dit project onder de aandacht van de inwoners worden gebracht. De intentie is de keuze voor gezonde voeding makkelijker te maken.

Wat willen we bereiken

Het realiseren van politiek en maatschappelijk draagvlak m.b.t. het tegengaan van alcoholgebruik door jongeren onder de 18 jaar en een matiging en verantwoord alcoholgebruik door jongeren vanaf 18 jaar.

• Preventieve interventies en activiteiten zoals opgenomen in het Activiteitenplan Jeugd en Alcohol Zeeuws-Vlaanderen dat is gebaseerd op de integrale aanpak van het Zeeuwse project ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’.

In uitvoering

Dit is een voortdurend proces en er wordt met name ingezet op bewustwording en preventie (voorlichting in het kader van NIX-18). Zeeuws breed is onlangs een onderzoek gedaan naar de naleving van de voorschriften op het gebied van alcoholverkoop en -verstrekking. De resultaten per gemeente worden in juni bekend gemaakt.

• Voorlichting aan jongeren en hun ouder over de risico’s van alcoholgebruik op jonge leeftijd. Preventieve controles onder jongeren (blaastests) bij evenementen in samenwerking met politie en Indigo Preventie.

In uitvoering

Het is de bedoeling om ook dit jaar weer een ouderavond te organiseren op het Reynaertcollege over de risico’s van alcohol, maar ook van drugs en social-media. De politie probeert elk jaar bij een festival of evenement in onze gemeente een controle uit te voeren samen met Indigo. Dit jaar is een actie gepland bij het ‘Oktoberfest’ te Graauw. Helaas wordt soms een actie afgeblazen, omdat de politie hiervoor onvoldoende capaciteit heeft.

Wat willen we bereiken

Versterking van keten acute zorg door een verbetering van het gebruik van een AED.

• Via aansluiting bij het project STAN (voorheen Hartveilig Wonen) bevorderen dat meer inwoners kunnen reanimeren en een AED kunnen bedienen.

In uitvoering

De gemeente stimuleert de uitbreiding van het aantal vrijwilligers in samenwerking met de plaatselijke EHBO-verenigingen.

• Gefaseerd realiseren van een uitbreiding van het aantal openbaar beschikbare AED’s in (zogenaamde) buitenkasten.

In uitvoering

De uitbreiding van het aantal AED’s in buitenkasten, om te komen tot een dekkend netwerk, heeft nog steeds aandacht. In de meeste dorpskernen is dit nu geregeld. In de kleinere buurtschappen wordt in samenwerking met het particulier initiatief, verenigingen, organisaties of bedrijven gezocht naar mogelijkheden.

Wat willen we bereiken

Het terugdringen van gezondheidsachterstanden door een integrale lokale projectmatige aanpak.

• Een integrale wijkgerichte aanpak, waarbij gewerkt wordt aan de actieve leefstijl door middel van laagdrempelig toegankelijk aanbod in de wijk, stimuleren gezond gedrag, aansluiten bij leefwereld bewoners, zorgen voor een gezonde leefomgeving en het stimuleren dat mensen actief kunnen meedoen aan de maatschappij.

In uitvoering

Het GIDS project ‘Happy People’ loopt door tot en met 2021 en wordt in de tweede fase uitgerold over meerdere dorpskernen, te weten Vogelwaarde, Hengstdijk, Graauw en Clinge. Na het pionieren in de eerste fase wordt in de tweede fase een verdiepingsslag gemaakt en ligt de focus met name op de eerder succesvol gebleken en beproefde interventies, namelijk de Lifestylecoach, de Welzijnscoach, Sociaal Vitaal en diverse kookinitiatieven. In genoemde kernen heeft een preventief medisch onderzoek (pmo) plaatsgevonden als startmoment van het project.

Wat willen we bereiken

Het taboe doorbreken en het onderwerp zelfmoord bespreekbaar maken; Het terugdringen van het aantal zelfmoorden.

• Vanuit het project wordt voorlichting gegeven over zelfmoordpreventie. Training van huisartsen en andere beroepsgroepen (onderwijs) die te maken hebben met personen met suïcidale gedachten.

In uitvoering

In 2019 en 2020 wordt het project uitgebreid naar heel Zeeland en is er specifiek aandacht voor de doelgroepen ‘jongeren 12-18 jaar’, ‘mannen 40-60 jaar zonder werk’ en ‘de LHBT doelgroep’. Professionals van de gemeente Hulst en Hulst voor Elkaar die met deze doelgroepen werken hebben de training reeds gevolgd, of gaan deze op korte termijn volgen. Daarnaast blijft het project inzetten op proactieve benadering van de risicogroepen, ondersteuning van huisartsen en het voeren van publiekscampagnes.

Wat willen we bereiken

Een inclusieve samenleving, waar iedereen meedoet en/of participeert, zo mogelijk (ook) met werk; Een zo optimaal mogelijke (tenminste budgettair neutrale) uitvoering van de Participatiewet, waarbij zoveel als mogelijk mensen perspectief wordt geboden op (zo regulier mogelijk) werk; Inwoners kunnen zoveel als mogelijk zelfstandig in hun eigen levensonderhoud voorzien; De taakstelling m.b.t. beschut werk volledig invullen. Zo mogelijk met bijstandsgerechtigden en/of VSO/Pro-jongeren; Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt sluit zo maximaal mogelijk op elkaar aan; Werkgevers doen een actief beroep op de gemeente voor het voldoen aan hun vraag naar personeel en de gemeente kan de vacatures en/of werkervaringsplekken, alsmede garantiebanen vlot invullen met kwalitatief goed personeel.

• Verder implementeren van het sturings- en dienstverleningsmodel.

In uitvoering

Dit is een continu proces, waartoe t.a.v. meerdere, samenhangende  beleidsterreinen veelal regionaal overleg en afstemming plaatsvindt.

• In afstemming en samenwerking met onze partners komen tot een zo uniform mogelijke, regionale uitvoering van re-integratietaken voor de doelgroep(en) met relatief een indicatieve loonwaarde van 30% - 80% WML (wettelijk minimumloon). Hiertoe verder invulling geven aan en implementeren van het rapport “Samen werken aan talent!”, meer specifiek H5 van dit rapport, waarbij o.a. de faciliteiten van Dethon als leerwerkbedrijf optimaal worden benut.

In uitvoering

Eind 2018 is een kwartiermaker aangesteld, die is gestart met de implementatie van een verandertraject om GR Dethon te transformeren tot een modern, regionaal re-integratiebedrijf.

• In afstemming en samenwerking met onze maatschappelijke partners komen tot een lokaal, veelzijdig en passend aanbod van mogelijkheden voor maatschappelijke participatie, gericht op de behoefte van de doelgroep met de laagste categorie loonwaarde (< 30% loonwaarde).

In uitvoering

De mogelijkheden tot maatschappelijke participatie bestaan momenteel uit vrijwilligerswerk en dagbesteding via de Wmo.

• Werkgevers ondersteunen bij het vervullen van hun vacatures en/of werkervaringsplekken, alsmede bij de invulling van garantiebanen. We werken hierbij, zeker voor de doelgroep met een indicatieve loonwaarde van meer dan 80% WML, zoveel als mogelijk samen met de private markt (bv. uitzendbureau’s) en het UWV.

In uitvoering

De samenwerking met het UWV verloopt naar tevredenheid. Periodiek vindt afstemming plaats. Daarnaast hebben de consulenten frequent contact met uitzendbureau’s en werken we zoveel als mogelijk samen met hen om aan de vraag van werkgevers naar arbeidskrachten te kunnen voldoen.

• Verbeteren van de kansen op de arbeidsmarkt van minder zelfredzame werkzoekenden, door hun werknemersvaardigheden te versterken en hun zoekprofiel te verbeteren.

In uitvoering

Met regelmaat worden door de gemeente (sollicitatie-)cursussen en trainingen verzorgd aan werkzoekenden met een lange afstand tot de arbeidsmarkt. Tevens participeert de gemeente in diverse (inter)regionale jobbeurzen en werkgeversbijeenkomsten.

• Ondersteuning bieden aan en het ontwikkelen van belanghebbenden “op maat” richting de reguliere arbeidsmarkt. We doen hierbij een actief beroep op de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid. Werkend re-integreren is de norm, waarbij o.a. de faciliteiten van Dethon als leerwerkbedrijf optimaal worden benut.

In uitvoering

Inmiddels zijn diverse kandidaten in het kader van hun re-integratietraject vanuit de uitkeringssituatie gestart bij Dethon om arbeidsritme en werknemersvaardigheden op te doen, hetgeen voor hen de mogelijkheden vergroot om aan betaalde arbeid te geraken en uiteindelijk daarmee zelfstandig in het eigen levensonderhoud te kunnen voorzien.

Wat willen we bereiken

Burgers hebben volop mogelijkheden tot werk en participatie in het sociale en maatschappelijke leven, zonder daarbij belemmeringen te ervaren a.g.v. schulden; Problematische schuldsituaties worden zoveel als mogelijk voorkomen; Indien sprake is van een problematische schuldsituatie, wordt adequate schuldhulpverlening ingezet, zodat zo spoedig mogelijk een beheersbare situatie ontstaat.

• Het beleidsplan schuldhulpverlening actualiseren. Hierbij invulling geven aan het integrale karakter van de schuldhulpverlening als toegankelijke en laagdrempelige voorziening.

Niet gestart

De gemeente werkte de afgelopen jaren in het kader van schuldhulpverleningstrajecten voor inwoners van de gemeente Hulst actief samen met de Kredietbank West-Brabant. Omdat deze kredietbank heeft aangegeven te stoppen met regionale dienstverlening, is de gemeente recent een nieuw samenwerkingsverband aangegaan met Kredietbank Nederland. De operationele implementatie vraagt de komende tijd prioriteit. Actualisatie van het beleidsplan zal later mogelijk volgen. In de door de gemeenteraad vastgestelde nota maatwerkvoorziening is reeds aandacht geschonken aan de actualisatie van de beleidsuitgangspunten t.a.v. schuldhulpverlening in onze gemeente.

• Preventie-instrumenten verder ontwikkelen en inzetten. Problematische schuldsituaties worden zoveel als mogelijk voorkomen, door al in een vroegtijdig stadium gepaste ondersteuning te bieden. In samenwerking met onze maatschappelijke partners. Zo mogelijk hiertoe convenanten en/of dienstverleningsovereenkomsten schuldhulpverlening sluiten.

In uitvoering

Met name Hulst voor Elkaar is opdrachtnemer van de gemeente in dit kader. Zij zetten instrumenten in als cursussen “hoe verantwoord om te gaan met geld” voor inwoners van Hulst en ontwikkelen verder effectieve, preventieve instrumenten afhankelijk van de lokale situatie. Daarnaast is inmiddels het project Schuldhulpmaatje gestart in onze gemeente om mensen met (dreigende) schuldenproblematiek te ondersteunen.

• De bekendheid van de mogelijkheden en toegankelijkheid van schuldhulpverlening in het algemeen en de beschikbare preventieve instrumenten in het bijzonder, onder burgers vergroten.

In uitvoering

Met name Hulst voor Elkaar, als opdrachtnemer voor schuldpreventie in onze gemeente, zet zich in om meer bekendheid te geven aan de mogelijkheden van schuldhulpverlening in het algemeen en beschikbare preventieve instrumenten in het bijzonder.

• Een lokaal alternatief ontwikkelen en implementeren voor beschermingsbewind, middels een voorliggende voorziening als budgetbeheer. Daarbij tevens beleidsmaatregelen treffen om het gebruik van bijzondere bijstand voor de kosten van bewindvoering in te dammen.

In uitvoering

Veel gemeenten zijn zoekende om oplossingen te vinden voor de fors toegenomen bewindvoering (en bijbehorende kosten). Met name de grote gemeenten in het land zijn m.b.v. pilots aan het zoeken naar goede werkwijzen om het beroep op beschermingsbewind te voorkomen. Ook de wetgever is zich inmiddels van de problematiek bewust en heeft maatregelen aangekondigd en concreet in voorbereiding. Op basis van deze overheidsmaatregelen en –beleid kan eventueel lokaal vervolgactie(s) worden ingezet.

Nieuw beleid

Wat gaan we ervoor doen?

Voortgang

Toelichting

Wat willen we bereiken

Bevordering van de zelfredzaamheid van inwoners.

• Uitwerking Nota Maatwerkvoorzieningen.

In uitvoering

Bij de inzet van maatwerkvoorzieningen wordt overeenkomstig de uitgangspunten van de nota, invulling gegeven aan de bevordering van de zelfredzaamheid van onze inwoners.

Wat willen we bereiken

Burgers vragen ondersteuning bij het juiste loket.

• In samenwerking  met CZ en andere Zeeuwse gemeenten komen tot afgestemde Wmo-, Wlz-, ZvW-zorg.

In uitvoering

In een jaarlijkse samenwerkingsagenda leggen de Zeeuwse gemeenten en CZ vast welke onderwerpen onder de gezamenlijke verantwoordelijkheid vallen en worden er afspraken gemaakt over de acties en het eigenaarschap. Het opstellen en het opvolgen van deze samenwerkingsagenda gebeurt door de werkgroep AtZZ (Afstemming toekomstige Zorg Zeeland), waarin gemeenten en CZ vertegenwoordigd zijn.

Wat willen we bereiken

Effectieve inzet van preventieve en lichte opvoed- en opgroei ondersteuning.

• Opnieuw preventieve en lichte opvoed- en opgroei ondersteuning beschikbaar maken.

In uitvoering

Mogelijkheden in het kader van het Programma Kansrijke Start onderzoeken en indien mogelijk opstarten van de benodigde ‘lokale coalitie’.

Wat willen we bereiken

Van transitie van de jeugdzorg naar transformatie & innovatie.

• Actualisering  beleidsnota 100% Jeugd.

In uitvoering

Ontwikkelingen en risico's Verbonden Partijen

Verbonden Partij

Ontwikkelingen en risico's

Gemeenschappelijke regeling Dethon, Terneuzen

Eind 2018 is een kwartiermaker aangesteld, die is gestart met de implementatie van een verandertraject om GR Dethon te transformeren tot een modern, regionaal re-integratiebedrijf.

Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zeeland, Goes

Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen bij deze verbonden partij.

Gemeenschappelijke regeling Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen, Terneuzen

Door de hoge NEA-index van 7% en nieuw afgesloten contracten zullen de lasten voor het collectief vervoer stijgen.

ga terug