De economische structuur van de gemeente Hulst wordt gekenmerkt door een sterke vertegenwoordiging van de (detail-)handel en horeca (bijna 24% van de arbeidsplaatsen in 2017), terwijl het buitengebied wordt gekenmerkt door de sterke aanwezigheid van de agrarische sector. Ook de gezondheidszorg is met 20% van de arbeidsplaatsen(2017) een grote werkgever in onze gemeente. Van belang is de aanwezigheid van een supermarktcluster van bovenregionale betekenis en het grootschalig bedrijventerrein bij de stad Hulst (Hogeweg). In het noorden van de gemeente zijn een aantal grotere bedrijven gevestigd (o.a. betonindustrie) met name de logistieke sector is daar vertegenwoordigd. |
Bestaand beleid
Wat gaan we ervoor doen? | Voortgang | Toelichting | |
Wat willen we bereiken | Toename aantal toeristische bezoeken aan Hulst, zowel dag- als verblijfstoeristen; Groei recreatief voorzieningenniveau in en om de Vesting, aan de Schelde en tussengebied. | ||
• Samenwerken met bezoekersmanagement, VVV en (Belgische) buurgemeenten. |
| In uitvoering | Bezoekersmanagement: regelmatig overleg om informatie uit te wisselen en samen projecten op te zetten. VVV, Ondernemersvereniging, Wijkraad Hulst sluiten hierbij aan. |
• Uitvoering geven aan Toeristisch Ontwikkelingsplan Hulst 2016-2020. |
| In uitvoering | Laatste onderdeel project Versterk de Vesting: vervanging ANWB borden bij monumenten wordt in 2019 afgerond. Acties rondom INULST en Pagadders is een continu proces. Project Versterk de Schelde wordt verder uitgewerkt met inwoners en belangstellenden. Project toeristische verwijsborden wordt opgestart. Haalbaarheid onderzoeken voor initiatieven: nieuwe fietsroute rondom bevrijding en ruiterroutes. |
• Faciliteren bij nieuwe initiatieven voor dag- en verblijfsrecreatie. |
| In uitvoering | In buitengebied worden diverse bed & breakfast initiatieven ondersteund. |
• Uitvoering geven aan Place branding/marketing Hulst. |
| In uitvoering | Strategie (merk Hulst) en marketingplan zijn afgerond, uitvoering wordt gestart met “laden” INULST campagne |
Wat willen we bereiken | Hechte samenwerking tussen de economische partners; Stimuleren en versterken van de detailhandel en horeca: samenhangende structuur met compacte winkelgebieden; Stimuleren nieuw vestiging van bedrijven; Toename aantal inwoners; Stabilisatie aantal arbeidsplaatsen; Economische structuur verbreden. | ||
• Reclamebelasting en daarmee samenhangende subsidieregeling uitvoeren. |
| In uitvoering | Vanaf 2019 krijgt Stichting Bezoekersmanagement Hulst (SBH) krijgt het leeuwendeel van de subsidie en voert ook de meeste taken uit. |
• Uitvoering geven aan Retailstructuurvisie Hulst 2025. |
| In uitvoering | Contract centrummanager is verlengd tot 1-7-19. Campagne INULST en gezamenlijke promotie winkelgebieden. Invullen van panden door o.a.: actie Win je winkel, meerdere ondernemers bij elkaar in 1 pand, lege etalage wordt gebruikt als een klein museum. |
• Optimaal laten functioneren van de verschillende overlegstructuren. |
| In uitvoering | Maandelijks overleg met ondernemers binnenstad en acquisitieoverleg over Hogeweg 5. Ambtelijke aanwezigheid bij bestuursvergaderingen SBH. Hulst zit voor het onderwerp ‘detailhandel” ook bij Z4 overleggen. Regionaal economisch overleg ook bestuurlijk vindt twee keer per jaar plaats. |
• Optimaal gebruik maken van subsidiemogelijkheden en investeringen van derden. |
| In uitvoering | Voor investeringen in het kader van de Regionale Impulsgelden worden steeds extra subsidies gezocht. Impuls Zeeland helpt ondernemers bij financieringsvraagstukken, ook subsidies. |
• Uitvoeren Economisch beleid door: |
| In uitvoering | Onder andere door deelname aan Contacta, Startersdag, acquisitie door Heijmans zelf en door Invest in Zeeland met betrokkenheid van NFIA. Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen richt zich met ROOTZZ en hun actie Zeeuws-Vlaamse Studentenstad op terugkeer van Zeeuws-Vlaamse studenten naar de regio |
• Faciliteren uitbreiding van bedrijven |
| In uitvoering | De bedrijfscontactfunctionaris blijft het eerste aanspreekpunt voor bedrijven in de gemeente. |
Nieuw beleid
Wat gaan we ervoor doen? | Voortgang | Toelichting | |
Wat willen we bereiken | Economische structuur verbreden. | ||
• Uitvoeren acties uit Economisch Beleidsplan (2019-2022). |
| Niet gestart | Het Economisch Beleidsplan 2019-2022 moet nog vastgesteld worden door gemeenteraad, daarna worden acties opgestart. |
Ontwikkelingen en risico's Verbonden Partijen | ||
Verbonden Partij | Ontwikkelingen en risico's | |
PZEM N.V., Middelburg | Er zijn momenteel geen nieuwe ontwikkelingen te melden. | |
Taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen | Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen heeft ingezet op versterken van informatievoorziening t.b.v. bekendheid van de streek, versterken van de grensoverschrijdende arbeidsmarkt, aanpakken van grensoverschrijdende belemmeringen (daarom is er sinds kort een expat-adviseur aangesteld) en acties gericht op studenten en scholieren i.s.m. ROOTZZ. VNO/NCW geeft namens de werkgevers geen bijdrage (meer) aan de taskforce, maar gelukkig doen individuele bedrijven als Rabobank en Bouwbedrijf Van der Poel dat wel. | |
N.V. Economische Impuls Zeeland, Vlissingen | Impuls ontwikkelt zich steeds meer in de richting van een Regionale Ontwikkelingsmaatschappij. Innovatiefinanciering is in belang toegenomen. Ze blijven desalniettemin hun rol als aanjaag- en ontwikkelmaatschappij vervullen met de clusters InvestinZeeland (o.a. acquisitie voor Hulst) en Business Development (circulaire economie & energietransitie, logistieke sector, vrijetijdseconomie, gezondheidseconomie). De belangrijkste onzekerheid is de continuïteit van de projectinkomsten. Als Europese, landelijke en regionale overheden hun beleidsprioriteiten wijzigen, kan dat (negatieve) gevolgen hebben voor Impuls. Impuls anticipeert hierop door te werken met een flexibele schil van externe medewerkers. Verder heeft Impuls aangekondigd een indexering van de bijdrage door te willen voeren in 2019. Hoeveel dit zal bedragen is nog niet bekend. | |

