De gemeente zorgt via ruimtelijk beleid voor een verantwoorde ruimtelijke ontwikkeling, waarbij kwaliteit voorop staat. Zodoende worden ruimtelijke kaders en voorwaarden gecreëerd voor de burgers en bedrijven en voor onze overige programma’s. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is het waarborgen van een goed woon-, werk- en leefmilieu. In de paragraaf grondbeleid wordt ingegaan op het instrumentarium dat de gemeente zelf heeft om het ruimtelijk beleid te effectueren. Ook vallen een drietal grote (ruimtelijke) projecten namelijk ‘De Nieuwe Bierkaai’, ‘Perkpolder’ en ‘Statie/Morres’ onder dit programma. De gemeente Hulst heeft het imago van een goede woongemeente. Het gemeentelijke woonbeleid, vastgelegd in de gemeentelijke woonvisie, is gericht op het behouden en verwerven van inwoners. Door het ontwikkelen van woningbouwlocaties binnen het bestaande bebouwde gebied en door te zorgen voor voldoende planologisch geregelde en direct beschikbare bouwgrond wordt getracht groei te bewerkstelligen. |
Bestaand beleid
Wat gaan we ervoor doen? | Voortgang | Toelichting | |
Wat willen we bereiken | De Nieuwe Bierkaai: kwaliteitsimpuls voor de binnenstad van Hulst door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeterde economische structuur en intensivering van de woonfunctie. | ||
• Realisering deelgebied 2,4,5,7 en 8 voorbereiden en indien mogelijk starten. |
| In uitvoering | De bouwwerkzaamheden voor deelgebieden 5 en 7 zijn in volle gang. Voor deelgebied 4 is een overeenkomst tot bouwplanontwikkeling gesloten met een ontwikkelaar, die momenteel werkt aan het opstellen van een bouwplan. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan een herziening van het bestemmingsplan. Voor deelgebied 8 is een overeenkomst tot bouwplanontwikkeling gesloten, waarin een verkoopprijs voor de bouwgrond is opgenomen. De ontwikkelaar werkt momenteel aan het opstellen van een bouwplan. Verder wordt realisering van een "bijzonder gebouw" voorbereid. De gemeente is in het gelijk gesteld bij de gerechtelijke procedure m.b.t. beëindigen huurcontract De Meerpaal en de gemeente kan nu vrij over het pand beschikken. Wel loopt er nog een procedure om de hoogte van een schadeloosstelling te bepalen. De serre voor het pand is verwijderd. Er is een intentieovereenkomst gesloten met een ontwikkelende partij, die momenteel nieuwe invullingsmogelijkheden van het pand onderzoekt. |
• De exploitatie haalbaar houden. |
| In uitvoering | De accountant heeft dit voorjaar verklaard, dat de balanswaarde van grondexploitatie De Nieuwe Bierkaai aanvaardbaar is. |
Wat willen we bereiken | De Statie: versterken van de relatie binnenstad met Morres door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeteren functionele verbinding, optimaliseren verkeersafwikkeling, versterken economische structuur en kwaliteitsimpuls. | ||
• Juridisch-planologisch regelen en vergunningen verlenen ten behoeve van de bouw van een Life Style Village en herinrichting van het DMG-terrein. |
| In uitvoering | De realisering van het Life Style Village en herinrichting van het DMG terrein zijn in uitvoering. |
• De realisering van de verbindingszone voorbereiden en indien mogelijk starten. |
| In uitvoering | De verbindingszone is deels in eigendom van de gemeente en deels in particulier eigendom. Er vindt overleg plaats met de particuliere eigenaar over de toekomstige functies en inrichting van de verbindingszone. |
Wat willen we bereiken | Gebiedsontwikkeling Perkpolder: Verbeteren economische structuur in het noordelijk deel van de gemeente door het creëren van een aantrekkelijk recreatie- en woongebied. | ||
• Realisering van de Westelijke Perkpolder starten c.q. voortzetten. |
| In uitvoering | De onderhandelingen tussen Perkpolder Beheer BV en Hulst aan Zee BV (HAZ) hebben het afgelopen jaar geresulteerd in een Koop- en ontwikkelingsovereenkomst (KOO) voor alle onderdelen van het plan (Westelijke Perkpolder, Veerplein en Jachthaven). Deze KOO is op 21 december 2018 ondertekend en vormt het uitgangspunt bij de volgende fase van het project. Momenteel werkt HAZ aan het opstellen van een masterplan. Daarbij worden stakeholders betrokken en vindt frequent overleg met Perkpolder Beheer BV en de gemeente plaats. |
• Voorbereiden en ontwikkelen veerplein en jachthaven. |
| In uitvoering | Zie toelichting Westelijke Perkpolder. |
• Uitvoering geven aan de samenwerking (Perkpolder Beheer BV), die de planvoorbereiding en –uitvoering coördineert. |
| In uitvoering | De samenwerking met Perkpolder Beheer BV is een continu proces. De gemeente is sinds de uittreding van de provincie (eind 2017) enig aandeelhouder van Perkpolder Beheer BV. Eind 2018 heeft de gemeente besloten om wijzigingen door te voeren in de aansturingswijze van het project. Dit heeft geresulteerd in de aanstelling van een financieel directeur en een nieuwe algemeen directeur voor Perkpolder Beheer BV, die beide uit de gemeentelijke organisatie komen. |
Wat willen we bereiken | Een adequaat planologisch beoordelingskader voor functies als wonen, werken en recreëren. | ||
• Uitwerken opgaven voortkomend uit de structuurvisie. |
| In uitvoering | Bij diverse verzoeken waarbij strijdigheid met het bestemmingsplan wordt geconstateerd, vindt een afweging plaats op basis van het bepaalde in de Structuurvisie. Voor kleinschalige woningbouwverzoeken en de Ruimte voor Ruimte regeling zijn specifieke beleidsregels opgesteld. |
Wat willen we bereiken | Faciliteren van gewenste ruimtelijke ontwikkelingen. | ||
• Opstellen bestemmingsplannen (nieuwe opzet, flexibiliteit), anticiperen op nieuwe Omgevingswet. |
| In uitvoering | Ter voorbereiding op de Omgevingswet wordt gewerkt aan drie themagerichte bestemmingsplannen: Kernen, Buitengebied, Bedrijventerreinen. Bestemmingsplan Kernen is onherroepelijk, bestemmingsplan Buitengebied wordt geactualiseerd en bestemmingsplan Bedrijventerreinen wordt opgesteld. De bestemmingsplannen van de binnenstad en de Statie in Hulst worden daarna geactualiseerd. De bestemmingsplannen worden niet conform de nieuwe opzet die is gekozen bij de pilot Clinge opgesteld, gelet op het planschaderisico. |
Wat willen we bereiken | Potenties/kansen omzetten in nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. | ||
• Planologisch mogelijk maken van nieuwe ontwikkelingen. |
| In uitvoering | Door middel van toepassing van planologische procedures worden nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Gezien de maatschappelijke veranderingen wordt ook hier flexibiliteit voorgestaan. |
Wat willen we bereiken | Goede voorraad sociale huurwoningen, zonder lange wachtlijsten en zonder leegstand. | ||
• Prestatieafspraken woningbouwcoöperaties, nieuwe invulling voor locaties waar coöperaties niet herbouwen. |
| In uitvoering | Jaarlijks worden nieuwe prestatieafspraken gemaakt. Een wettelijke verplichting die volgt uit de Woningwet. Voor locaties waar wel sloop en geen herbouw plaats vindt, wordt in samenspraak met de gemeente Hulst bezien hoe de vrijkomende locaties in te vullen (verkoop aan derden/herinrichting woongebied). De voorkeur gaat hierbij uit naar nieuwe invullingen met woningbouw. |
Wat willen we bereiken | Verpaupering tegengaan. | ||
• Voortzetten project KLUS, promotie Provinciale Impuls Wonen. |
| In uitvoering | De openstelling van de PIW ronde van 2019 is uitgebreid onder de aandacht van de inwoners gebracht. De termijn voor het indienen van aanvragen voor de PIW ronde van 2019 is inmiddels gesloten. Uit de gemeente Hulst zijn er wederom veel aanvragen ingediend. De aanvragen worden momenteel door Provincie Zeeland beoordeeld. |
Wat willen we bereiken | Evenredige huisvesting statushouders. | ||
• Afspraken met woningbouwcoöperaties, waarbij wordt voldaan aan taakstelling. |
| In uitvoering | Dit betreft een doorlopend proces. De achterstand, opgelopen in voorgaande jaren, is inmiddels volledig weggewerkt. Door het opdrogen van asielaanvragen en gezinshereniging is de taakstelling 2019 naar beneden bijgesteld. |
Wat willen we bereiken | Promotie gemeente Hulst als woongemeente. | ||
• Handhaven samenwerking met Stichting Zeeuws en Vlaanderen. |
| In uitvoering | Door middel van deelname in de taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen wordt samenwerking met de stichting Zeeuws&Vlaanderen bestendigd. ROOTZZ, ook een partner organisatie in de taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen zet zich in voor het terughalen van Zeeuws-Vlaamse studenten, die nu elders wonen. |
Wat willen we bereiken | Regionale woningmarktafspraken. | ||
• Overleg met de gemeenten Terneuzen, Sluis en de provincie Zeeland over het afstemmen van het volkshuisvestingbeleid. |
| In uitvoering | Dit betreft een doorlopend proces. Zowel ambtelijk als bestuurlijk wordt er in goede onderlinge verstandhouding overlegd. Onder andere in het kader van “Platform Wonen”. |
Nieuw beleid
Wat gaan we ervoor doen? | Voortgang | Toelichting | |
Wat willen we bereiken | Flexibele en uniforme bestemmingsplannen; Minder tijdrovende procedures. | ||
• Functiegericht bestemmingsplan opstellen voor de bedrijventerreinen. Voor Kernen en het Buitengebied is reeds een functiegericht bestemmingsplan vastgesteld. |
| In uitvoering | Het bestemmingsplan voor de bedrijventerreinen wordt op dit moment opgesteld. Het ontwerp van dit bestemmingsplan zal waarschijnlijk in het derde kwartaal van 2019 ter inzage gaan. De vaststelling is in de eerste helft van 2020 voorzien. |
• Kleinschalige en ondergeschikte functies rechtstreeks bestemmen. |
| In uitvoering | In bestemmingsplan Kernen en Buitengebied zijn kleinschalige en ondergeschikte functies rechtstreeks bestemd. In bestemmingsplan Bedrijventerreinen wordt dit overgenomen. |
• Flexibel bestemmen. |
| In uitvoering | De bestemmingsplannen Kernen en Buitengebied bieden meer flexibiliteit in bouwmogelijkheden (zoals afwijken goot- en bouwhoogte) en het wijzigen van bouwtypologie. In de huidige bestemmingsplannen voor de bedrijventerreinen zijn veelal grote bouwvlakken opgenomen, zodat er flexibiliteit ontstaat in situering van gebouwen. Deze flexibiliteit wordt overgenomen in dit nieuwe plan. |
Wat willen we bereiken | Gestroomlijnde (voorbereiding van de) implementatie Omgevingswet. | ||
• Uitvoering Plan van Aanpak voor een gestroomlijnde (voorbereiding van de) implementatie Omgevingswet. |
| In uitvoering | De gemeenteraad is sinds begin 2019 betrokken bij de invoering van de Omgevingswet. Samen met de raad wordt dit jaar het ambitieniveau en de invoeringsstrategie bepaald. Daarnaast zijn de beleidsstukken en verordeningen geïnventariseerd ten behoeve van het opstellen van een Omgevingsplan en Omgevingsvisie. Ter voorbereiding op het digitaal stelsel (DSO) worden sinds begin dit jaar de producten, processen en applicaties geïnventariseerd. |
Wat willen we bereiken | Bouwen voor behoefte. | ||
• Kernprofielen vaststellen t.b.v. Bouwen voor behoefte. |
| In uitvoering | Hiervoor is een dashboard opgesteld, zodat gegevens actueel blijven. Dit dashboard kan worden gebruikt bij het opstellen van beleid. Deze informatie wordt onder meer gebruikt bij het in uitvoering zijnde RIGO-woonbehoefteonderzoek. |
Wat willen we bereiken | Dat de Belgen de weg blijven vinden naar de Hulsterse woningmarkt. | ||
• Verbeterde informatievoorziening op website en aan balie om vanuit België naar Hulst te verhuizen door het opstellen van een informatiepakket en de website up to date houden. |
| In uitvoering | Een verbeterde informatievoorziening moet de stap vanuit België naar de gemeente Hulst vereenvoudigen. Op de gemeentelijke website wordt aan dit punt aandacht besteed. Bij het inschrijven van ‘migranten’ in het BRP wordt een documentatiemap verstrekt. Daarin wordt onder meer info verstrekt inzake zorgverzekering, verblijfsvergunning, rijbewijs. Op de website www.grensinfo.nl wordt informatie aangeboden met betrekking tot wonen over de grens, werken, studeren of ondernemen. Daarnaast zal er op korte termijn een regionaal “expat center” inclusief website operationeel zijn, dat als informatiepunt voor nieuwe inwoners uit het buitenland zal fungeren. Hier kan men terecht met allerlei vragen over huisvesting, verzekeringen, onderwijs, personal en social needs (shoppings, sport, etcetera). |
Wat willen we bereiken | Herstructurering gaat boven nieuwbouw. | ||
• Beleidsregels nieuwbouw vaststellen, prestatieafspraken woningbouwcoöperaties, onderzoek naar herstructureringsfonds. |
| In uitvoering | Op 12 juni 2018 is door het college de ‘Beleidsregel nieuwe woningbouwverzoeken gemeente Hulst’ vastgesteld, dat als toetsingskader voor nieuwe woningbouwverzoeken fungeert. Het onderzoek naar de mogelijkheden van een herstructureringsfonds loopt. In afwachting van de nieuwe Omgevingswet zal te zijner tijd worden bezien of en hoe een dergelijk fonds mogelijk is. |
Wat willen we bereiken | Bouwkavels in alle kernen. | ||
• Ruimte creëren voor bouwkavels in kernen waar nu geen bouwkavels liggen. |
| In uitvoering | De aandacht gaat hierbij momenteel uit naar de kernen Hulst, Clinge en Sint-Jansteen. Plannen bevinden zich merendeels in de voorbereidende fase. |
Wat willen we bereiken | Weg bestemmen ongewenste bestemmingsplancapaciteit. | ||
• Voorbereidingen treffen om procedures op te starten en planschade te voorkomen t.b.v. het weg bestemmen van ongewenste bestemmingsplancapaciteit. |
| Niet gestart | In algemene zin wordt hier voorlopig geen uitvoering aan gegeven. Wel wordt bij nieuwe verzoeken of projecten per geval bekeken hoe hiermee kan worden omgegaan. |
Wat willen we bereiken | Toename duurzaam en levensloopbestendig gebouwde woningen. | ||
• Promotie levensloopbestendig en duurzaam gebouwde woningen bij vergunningverleners, architecten, bouwkundigen, makelaars en inwoners, zowel bij nieuwbouw als verbouw. |
| In uitvoering | Promotie en het creëren van bewustwording is een doorlopend proces. Voorlichting vindt plaats via de gemeentelijke website, gemeentelijke informatiepagina in het Zeeuws-Vlaams advertentieblad en via sociale media. |
Ontwikkelingen en risico's Verbonden Partijen | ||
Verbonden Partij | Ontwikkelingen en risico's | |
Perkpolder Beheer B.V., Kloosterzande | Er zijn momenteel geen nieuwe ontwikkelingen te melden. | |

